Tekstgrootte
Een leerling die snel en gemakkelijk door de basisstof van een bepaald vakgebied gaat, komt in aanmerking voor “compacten en verrijken”. Een deel van de oefenstof en herhalingsstof wordt geschrapt, dit noemen we ‘het compacten van de lesstof’.
In de tijd die vrij komt worden opdrachten aangeboden die beter passen bij het niveau en de manier van leren van het kind. Dit noemen we ‘verrijken’. Deze groep leerlingen krijgt tweewekelijks instructie over de verrijkingsopdrachten. Hierbij worden de leerlingen uitgedaagd om creatief te denken en worden zij gestimuleerd een beroep te doen op "het hogere orde denken" (volgens de Taxonomie van Bloom).
Bij hogere orde vragen en opdrachten zijn voor het antwoord of de uitvoering de vaardigheden analyseren, evalueren of creëren nodig. Het zijn vragen en opdrachten die zich richten op:
Wanneer het aanbod in de groep (compact en verrijkt) onvoldoende uitdaging biedt aan meer- of hoogbegaafde kinderen krijgen zij - mits zij voldoen aan een aantal criteria- een dagdeel per week les in de zogenaamde ‘plusklas’ (Vossengroep).
Zij werken aan opdrachten en projecten die een groot beroep doen op het creatieve denkvermogen en het ontwikkelen van leer- en werk- strategieën stimuleert. De Vossengroep werkt samen met verschillende partners, waaronder het Lyceum Rotterdam, Erasmiaans gymnasium, Het Wetenschapsknooppunt en Plusjeklas.
De Beverklas is bedoeld voor kinderen in de bovenbouw (groep 7 en 8) die enerzijds cognitief wellicht minder sterk, maar meer begaafd zijn op praktisch gebied, dus echte “doeners”.
Daarnaast is de klas ook bedoeld voor kinderen die cognitief prima scoren maar echt graag concreet en met hun handen werken.
Het doel van deze klas is dat de leerlingen met deze onderwijsbehoeften de kans krijgen zich de algemene vaardigheden op een praktische manier eigen te maken, maar daarnaast ook zeker om hun talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen, hun eigen succes creëren, zelfvertrouwen opbouwen en inzicht krijgen in hun handelen.
De Beverklas werkt samen met verschillende partners, waaronder o.a. de Horeca Vakschool, het Scheepvaart en Techniekcollege en de Techniekexpress van het Grafisch Lyceum.