Kunstzinnig onderwijs
Kunstzinnige en culturele ontwikkeling leiden tot een betere emotionele weerbaarheid, meer mogelijkheden jezelf te uiten en betere leerprestaties.
Cultuureducatie draagt bij aan een beter, rijker, leerklimaat, doordat het:
- coöperatief leren stimuleert (door samen te werken, gezamenlijk problemen op te lossen en een beroep te doen op elkaars kwaliteiten), maar ook individueel leren.
- ruimte biedt voor eigen initiatief en ‘respectvol omgaan met elkaar’ te ervaren en te oefenen
- inspiratie aanreikt uit vele culturen en achtergronden
- een tegenwicht vormt tegen de strakke beoordeling 'goed-fout'.
- op meerdere intelligenties een beroep doet. Hierdoor kunnen kinderen (onbewust) de discipline vinden waarin zij zich het beste kunnen uiten: Muziek, dans, beeldende vorming, filosofie of drama.
- helpt om kerndoelen van andere leergebieden te bereiken: Kunst en cultuur sterken de verbeeldingskracht waardoor je op zaken kunt reflecteren.
De ‘ 21st century (learning) skills’ (vaardigheden die kinderen moeten ontwikkelen om goed in een ‘kennissamenleving’ te kunnen functioneren) bieden wij zoveel mogelijk in ons kunstzinnig onderwijs aan: bijvoorbeeld samenwerken, probleemoplossend denken, buiten bestaande kaders denken, het kunnen vormen en verwoorden van je mening en creatief denken.
De inzet van de methode ‘kinderen en hun sociale talenten’ draagt hier ook aan bij.
Kunstzinnige activiteiten:
- 18 lessen van anderhalf uur Beeldende Vorming per jaar door een vakdocent
- Filosofie met kinderen
- Zang via de methode zangexpress
- Muziek (samenwerking met de SKVR) samenwerking met Codarts voor dans
- Podiumkunsten (samenwerking met Maas Theater en Dans
- Groepsdoorbroken kunstmiddagen 5x 3 middagen per jaar
- Deelname aan het cultuurtraject
- Jaarlijks groot project